Hoe concurrenten jouw bedrijf kunnen versterken

Online cursus Hoe concurrenten jouw bedrijf kunnen versterken

Inuïtie zegt dat concurrentie vervelend is. Dat klopt tot op zekere hoogte, want ze zijn uit op hetzelfde geld. Maar ze zijn ook "fact of life". En dan kan je er maar beter je voordeel mee doen. Je kan dan leren hoe concurrenten jou, zonder dat ze dit weten, op vier manieren kunnen helpen verbeteren. Het is bovendien verstandig om dit vervolgens in relatie tot de supply chain te zien. Ook hier zitten diverse mogelijkheden om je positie te verbeteren.

Intuïtie zegt dat concurrentie vervelend is. Dat klopt tot op zekere hoogte, want ze zijn uit op hetzelfde geld. Maar ze zijn ook "fact of life". En dan kan je er maar beter je voordeel mee doen. Je kan dan leren hoe concurrenten jou, zonder dat ze dit weten, op vier manieren kunnen helpen verbeteren. Het is bovendien verstandig om dit vervolgens in relatie tot de supply chain te zien. Ook hier zitten diverse mogelijkheden om je positie te verbeteren. Deze sectie legt kort en duidelijk uit welke en hoe.

Dit onderwerp is een klein onderdeel van de veel omvangrijkere cursus “Bedrijfskunde voor management” (ook op deze site). Deze sectie is hiervan losgeknipt.

Als de video uitnodigt tot verrijking van je inzicht hierover, duik dan in het materiaal dat onderaan de video wordt aanbevolen - je kan alles daarvan op deze site vinden.

Doel

Het doel is je te leren hoe concurrenten je op 4 manieren kunnen versterken, plus hoe je voordeel uit "supply chain denken” kan halen.

Wat je gaat leren en waar je beter in wordt

  • De 4 manieren waarop concurrenten je kunnen helpen versterken
  • Hoe je de inzichten hiertoe opdoet
  • Hoe je de blik verruimt naar de supply chain (en wat dat is)
  • De manieren waarop je je positie via "supply chain denken" kan verbeteren
  • Hoe je je blik nog verder kan verruimen naar de macro-omgeving

Voor wie is dit?

De overall cursus is algemeen gezien voor iedereen die succesvoller wil functioneren in iedere mogelijke organisatie. Specifieker gezien is deze sectie voor mensen die hun bedrijfpositie willen verbeteren met het oog op de omgeving waarin ze opereren - op diverse niveaus.

Hoe de cursus is opgebouwd

Deze sectie uit de totaalcursus is recht-toe-recht-aan: het bestaat uit 1 video, 1 bijbehorende set slides met alles wat in de video aan bod komt (NOOT: de slides zijn in het Engels, al is het verhaal in het Nederlands), en onderaan dit geheel vind je verwijzingen naar ander materiaal op deze site, waarmee je je inzicht in dit onderwerp kan uitbreiden.

Duur en studiebelasting

Deze sectie uit de totaalcursus duurt circa 1 uur. Wil je meer leerrendement uit je e-learning halen, duik dan in de overige materialen die onderaan de cursus worden vermeld (alle beschikbaar op deze site). Afhankelijk daarvan nemen de studieduur en -belasting navenant toe.

Toetsing

Voor de kortere, "losgeknipte" secties uit SpeedMBA (zoals deze) is er geen aparte toetsing. Er zijn toetsen op het niveau van iedere hoofdmodule (zoals "Strategie"), en op het niveau van het geheel ("Bedrijfskunde voor Management").

Certificaat

Hiervoor geldt hetzelfde als de toetsing: voor de kortere, "losgeknipte" secties uit SpeedMBA (zoals deze) is er geen apart certificaat. Er zijn deelcertificaten op het niveau van iedere hoofdmodule, zoals "Strategie", en een certificaat op het niveau van het geheel ("Bedrijfskunde voor Management").

Aanvullend leermaterial

Hieronder staan enkele suggesties voor meer informatie over dit onderwerp of verbreding ervan.

Over de trainer, Machiel Emmering

Machiel studeerde economie en bedrijfskunde, en is gepromoveerd bij Nyenrode. Hij past dit toe als management consultant, trainer, projectmanager, en ondernemer.

Hij werkte voor o.a. DNB, Sara Lee en Philips, en sinds 2007 als zzp’er voor corporates (o.a. ING, MasterCard, eBay), ministeries (o.a. EZ, I&W, VWS), en grote MKB’ers (o.a. Heerema, TFG, TOPdesk).

Machiel heeft vele artikelen en een diverse boeken geschreven, waaronder Het Bedrijf, de verkorte handleiding en 100 Business Bites.

Zijn stijl is los en informeel, maar hij zit wel strak op inhoud. Zijn “ding” is om omvangrijke en schijnbaar complexe gebieden toch logisch, compact en toegankelijk voor iedereen te maken. Zo ontstond ook SpeedMBA. Eerst als live seminar en later als online cursus.

Aanpassingsvermogen
Ambitie
Besluitvaardigheid
Creativiteit
Durf
Informatie-analyse
Initiatief nemen
Klantgerichtheid
Omgang met details
Omgevingsbewustzijn
Onafhankelijkheid
Oordeelsvorming
Overtuigingskracht
Stressbestendigheid
Zelfinzicht
Zelfvertrouwen